Ångerrätt och Priser

Köp- och leveransvillkor Stonehouse Online 2022-1

Leveransvillkor

Normal leveranstid är cirka 3 dagar. Under högsäsong kan det ta längre tid eller om produkten ska tillverkas eller anpassas enligt din order.

Du får leveransbesked inom 1-2 vardagar efter din order i de fall den överstiger 3 dagar.

Vi skickar beställningar med DHL där det är möjligt och i annat fall den speditör som är tillgänglig på orten.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretagete ej heller om produkten i orsakat kostnad för köpare eller 3:e part.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan.

Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan.

Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten – detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan.

I de fall produkten inte finns tillgänglig hos tillverkare eller på annat sätt inte kan levereras så har Stonehouse Online rätten att annullera en order utan kostnad.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Produkterna har 12 månaders garanti om inget annat är överenskommet.

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer.

Du har som privatperson enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda eller anpassade varor).

Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år).

Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten så skickar vi ut en ny produkt, garantin gäller inte vid förslitningsskador eller förbrukningsvarar som ex. batterier.

Vi ska, om du utnyttjar din ångerrätt, återbetala tillbaka vad du har betalat för varan senast inom 10 dagar från den dag då vi tog emot varan.

Du betalar själv returfrakten. För återbetalning – ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

Du har inte ångerrätt om:

Tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, produkter dom du köpt och som vi anpassar unikt för er order, om förseglingen brutits eller ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Produkter som är beställningsvaror eller om du anser att färg, tjocklek, utseende eller liknande inte ser ut som på skärmen om varan fungerar som tänkt enligt produktbeskrivningen.

Exempel på detta är färg på nyckelband, gravyr på produkter, print i färg eller RFID taggar. Dvs funktionen styr i dessa fall över ångerrätten som därmed förfaller. Med försegling avses även teknisk plombering. Detta gäller ej anpassade varor som modifierats för dig som kund samt alla enheter som är programmerbara. Med programmerbara menas ex. centralapparater till larm där möjlighet finns att modifierar funktionaliteten.

Skrymmande frakt

Även om du kommer upp till fraktfri gräns kan du se i kassan att du får betala för frakt, detta beror på att produkten på grund av sin vikt eller storlek (ibland även för transportsvårigheter eller på grund av att det är en vara med obligatorisk frakt) är belagd med frakt.
Detta gäller i normala fall även för beställningsvaror. I kassan framgår alltid fraktkostnaden som du kan ta ställning till innan du skapar din order

Betalningsalternativ

– Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

– Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

– Klarna Delbetalning

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst.

Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort förlorar du ångerrätten. Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig.

Force majeure

Stonehouse Online friskriver sig från all skadeståndsskyldighet vid leveransförsening eller helt utebliven leverans på grund av händelser utanför Stonehouse ABs kontroll. Stonehouse Online kan således inte ansvara för köparens eventuella uppgörelser med tredje person i fråga om skadestånd för försenad, utebliven eller felaktig leverans etc.

Reservation

Stonehouse Online reserverar sig för eventuella feltryck, modell- och konstruktionsändringar i produktkataloger, broschyrblad, prislistor, hemsida och i andra publikationer. Secures förbehåller sig även rätten att förändra produkterna och produkterortimentet, som Stonehouse Online marknadsför, utan vidare meddelande Bilder och färger på produkter  kan variera jämfört med verklig vara.

Stonehouse Online friskriver sig från allt ansvar vad gäller varje sådan information såväl som annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation.

Härigenom publicerade fakta- och prisuppgifter, dokument, grafik mm kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. Stonehouse AB friskriver sig från allt ansvar vad gäller varje sådan information såväl som annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation.

Direktleverans / Anskaffningar

Beställningsvaror är produkter som beställs för Kunds räkning vid varje enskilt ordertillfälle.

Annullering av order som innehåller beställningsvaror är inte möjlig. Beställningsvaror tas inte heller i retur. Om osäkerhet råder om produkten är en lagervara eller beställningsvara är det Kunds ansvar att kontakta Stonehouse Online innan beställning för att få detta bekräftat.

Behandling av personuppgifter

När Stonehouse Online är personuppgiftsansvarig så kommer Stonehouse Online i anslutning till kundens beställningar av produkter och tjänster att behandla personuppgifter om kundens kontaktpersoner (”företagsrepresentanter”) för de ändamål och på de villkor som framgår av Stonehouse Online integritetspolicy.

Genom att skapa ett företagskonto hos Stonehouse Online bekräftar kunden att kunden har informerat berörda företagsrepresentanter om Stonehouse behandling av deras personuppgifter och inhämtat deras samtycke till behandlingen.